وبلاگ

شهرهای هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا

استفاده از فناوری‌های نوین در شهرها، به‌منظور بهینه‌سازی کاربرد زیرساخت‏های فیزیکی شهرها (مانند شبکه‏ های جاده‌ای، شبکه قدرت و غیره) و ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان می‌باشد. فناوری اینترنت اشیاء می‌تواند کاربردهای متنوعی در حوزه شهرهای هوشمند بیابد. به‌عنوان یک مطالعه موردی، این فناوری می‌تواند سیستم ‏های پیشرفته کنترل ترافیک را فراهم آورد.

از طریق هوشمندسازها می‌توان ترافیک در شهرهای بزرگ و بزرگراه‏ ها را پایش و با استقرار سرویس‌هایی که توصیه‏ های مسیریابی ترافیک را ارائه می‌دهد از ازدحام جلوگیری کرد. در این دیدگاه، اتومبیل‌ها «ابزاری هوشمند» به‌حساب می‌آیند. علاوه بر این، سیستم هوشمند پارکینگ، بر اساس فناوری سنسور و RFID، فضای پارکینگ در دسترس را پایش می‌کند و توصیه‏ هایی برای پارکینگ خودکار به رانندگان ارائه می‌دهد، درنتیجه باعث بهبود تحرک در مناطق شهری می‏شود. در این فناوری حسگرها قادرند جریان ترافیک وسایط نقلیه در بزرگراه ‏ها و بازیابی اطلاعات انبوه مانند سرعت متوسط و تعداد اتومبیل‌ها را پایش نمایند. این حسگرها همچنین می‌توانند سطح آلودگی هوا و گازهای شیمیایی موجود در آن مانند سطح دی‌اکسید کربن،PM10، و غیره را شناسایی و این اطلاعات را به سازمان‌های بهداشتی ارائه دهند.

علاوه بر این، می‌توانند در تشخیص تخلفات و انتقال داده ‏های مربوط به سازمان‌های اجرای قانون به‌منظور شناسایی متخلفین و یا برای ذخیره اطلاعاتی که از تجزیه‌وتحلیل صحنه تصادف فراهم‌شده است، به کار روند.