اخبار

آریا همراه ارائه دهنده سرویس 5G

اطلاع از مناطق تحت پوشش اینترنت 5G به کاربران اینترنت برای به روز ماندن در دنیای تکنولوژی کمک شایانی خواهد کرد. اینترنت 5G یا اینترنت نسل پنجم شبکه تلفن همراه به طور فزاینده و گسترده ای در دنیا در حال استقرار است. این تکنولوژی دسترسی به بالاترین سرعت اینترنت داده را فراهم می‌کند. در نتیجه بهتر است از تکنولوژی 5G و محل پوشش دهی آن مطلع باشید. زیرا می‌توانید در صورت بروز رسانی و راه‌اندازی آن در محل زندگی خود در خط مقدم بهره‌وری از فناوری اینترنت تلفن همراه باقی بمانید.

پس با ما همراه باشید تا با فناوری 5G نحوه کار و اهمیت آن آشنا شده و شاهد این باشید که این تکنولوژی چگونه در حال تغییر ارتباطات جهان است. همچنین در ادامه تعرفه اینترنت 5G را به شما اعلام می‌کنیم تا در نهایت راحت‌تر تصمیم بگیرید که در صورت پوشش دهی منطقه و پشتیبانی دستگاه خود اقدام به فعال سازی آن نمایید.

اینترنت 5G چیست؟

اینترنت فایو جی (5G) نسل پنجم فناوری استاندارد برای شبکه‌های تلفن همراه است که شرکت‌های تلفن همراه از سال 2019 استقرار آن را در سراسر جهان آغاز کردند. 5G کانال‌های بزرگتر(برای سرعت بخشیدن به داده‌ها)‌، تأخیر کمتر‌ (برای پاسخگویی بیشتر) و امکان اتصال هم‌زمان به دستگاه‌های بیشتر (برای سنسورها و دستگاه‌های هوشمند) را نسبت به نسل‌های پیشین ارائه می‌کند. در واقع 5G دسترسی به امواج کوتاه برد «باند بالا» را پشتیبانی می‌کند و حدود 30 درصد سرعت بهتری دارد و کانال‌های 5G به 100 مگاهرتز نیز می‌رسند.

مناطق تحت پوشش اینترنت 5G

درست است که اینترنت 5G پهنای باند وسیعی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اما دسترسی به چنین باندی به برج‌های بزرگتری از امواج رادیویی نیاز دارد که بسیار پرهزینه خواهد بود. البته طبق گزارشات موجود، شرکت‌های مخابراتی مانند ایرانسل و همراه‌ اول همچنین برای دسترسی به نرخ تأخیر مورد نیاز باید پایه ایستگاه‌های خود را با فیبر نوری تشکیل دهند. بنا بر گزارشات 7 استان ایران به سایت های اینترنت 5G مجهز شده‌اند.

 

مناطق تحت پوشش 5G ایرانسل در ایران

طبق گزارشات در یکم مرداد ماه سال 1399 اپراتور ایرانسل اولین بار، از اینترنت 5G در تهران در دانشگاه تربیت مدرس (خیابان کارگر شمالی) رونمایی کرد و مدتی نگذشت که اینترنت پرسرعت 5G به محله‌های دیگر تهران پا گذاشت. دومین سایت 5G در محله امیرآباد تهران و سومین و چهارمین سایت به ترتیب در دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تربیت مدرس و پارک آب و آتش راه اندازی شده اند. در شیراز و کیش نیز پنجمین و ششمین سایت در اواخر سال 99 راه‌اندازی شدند.

ناگفته نماند بیش از ده سایت نسل پنجم فناوری ارتباطات سیار در ایران راه اندازی شده است و برخی از آن‌ها برای عموم قابل استفاده است.

مناطق تحت پوشش اینترنت 5G همراه اول

شما می‌توانید پوشش دهی اینترنت همراه اول برای استان، شهر و محله خود را در سایت همراه اول با عنوان مناطق تحت پوشش اینترنت ببینید. لازم به ذکر است که اولین سایت 5G همراه اول در تهران در برج ستاره ونک 10 اسفند 1399 رونمایی شد. پیش از این 4 اسفندماه سال 99 نیز دو سایت 5G همراه اول در دو نقطه از مشهد در مدار سرویس دهی قرار گرفته است. . سومین و چهارمین سایت 5G همراه اول در مناطق الهیه و باغ کتاب تهران راه اندازی شد.

به دنبال آن سایت های دیگری در شهرهای قم، جزیره کیش، اهواز و تبریز راه‌اندازی شد.